Het voormalige VNU-gebouw aan de Ceylonpoort in Haarlem is in 1969 als kantoorgebouw opgericht en is gelegen in het hart van Schalkwijk. Na jaren van leegstand is het pand verkocht aan een ontwikkelaar die het plan had om het gebouw te herbestemmen tot een woongebouw. Hiervoor is er door Jaap Dijkman architecten een ontwerp gemaakt welke door Bouwadviesbureau Strackee op constructieve haalbaarheid is getoetst. Na een periode van ontwerpen en afstemmen is het plan aan het eind van de DO-fase, en na het verkrijgen van de omgevingsvergunning, overgedragen aan de ontwikkelend aannemer SBB uit Beverwijk. Strackee heeft vervolgens in opdracht van SBB de constructieve voorzieningen uitgewerkt tot uitvoeringsstukken en is tot de oplevering betrokken gebleven bij de uitvoering.
Het oorspronkelijke kantoorgebouw bestond uit 11 kantoorlagen op de verdiepingen, een grote dakopbouw voor de technische installaties en een kleine entree op de begane grond. Ten tijde van de oprichting liep de doorgaande Aziëweg onder het gebouw door waardoor het oppervlak van de begane grond beperkt was. Omstreeks 1987 is de weg verlegd en is over de gehele oppervlakte het gebouw dicht gebouwd met een begane grond en tussenverdieping.
Bij de transformatie naar woningen is het volledige gebouw gestript van bouwkundige afwerkingen en gevels. Alleen het dragende betoncasco is behouden gebleven. De bestaande enkellaags aanbouwen op de begane grond zijn volledig gesloopt en vervangen voor nieuwe bebouwing.
In de nieuwe situatie zijn op de begane grond algemene voorzieningen en bedrijfsruimten gecreëerd. Dit deels in nieuw aangebouwde bouwdelen. Vanaf de eerste verdiepingsvloer tot en met de 11e verdiepingsvloer zijn per verdieping 13 appartementen en inpandige bergingen voorzien. Om de appartementen zo efficiënt mogelijk te kunnen bereiken zijn in de betonnen stabiliteitskernen nieuwe deursparingen gemaakt. Om dit mogelijk te kunnen maken zijn tegen de bestaande betonwanden versterkingen aangebracht door middel van staalconstructies. Elk appartement heeft bovendien een buitenruimte in de vorm van een balkon. Deze balkons zijn in samenwerking met Normteq uitgewerkt en voorzien van trekstangen naar de bovenliggende verdiepingsvloer. Doordat de balkons op elke verdieping op een andere positie aan de vloerrand hangen kon de toegevoegde belasting worden verdeeld over de vloerrand waardoor versterken van de bestaande vloeren niet noodzakelijk bleek.
Op de voormalige dakvloer stond een grote installatieruimte met de gebouwinstallaties. Deze is gesloopt en vervangen voor een tweelaags houtskeletbouw opbouw met penthouses. Door het gewicht van de nieuwe woningen licht te houden in combinatie met de hoge belastbaarheid van de bestaande betonvloer konden deze woningen zonder versterkingen van de bestaande constructie worden aangebracht.
Tot slot is er naast het bestaande gebouw een tweelaags parkeergarage toegevoegd voor de bewoners van het gebouw. Deze garage is door Continental Carparks volledig prefab uitgevoerd met een staalconstructie en TT-plaatvloeren.
Over dit bijzondere project is een uitgebreid artikel verschenen in de Bouwwereld. Deze is via de bijgevoegde link te lezen (inloggen vereist): Bouwwereld.nl
Opdrachtgever
Going Dutch Development / SBB Ontwikkelen en Bouwen
Architect
Jaap Dijkman Architecten
Bouwkundige uitwerking
BBHD Architecten en Ingenieurs
Aannemer
SBB Ontwikkelen en Bouwen
Installatieadviseur
Innax
Bouwfysica
Peutz
Omvang
20.000 m2
Uitvoeringstermijn
2022-2024
Fotografie
Strackee