Het gebouw De Liefde, het sluitstuk van de Zaanwand te Wormer, kent een lange geschiedenis. Wat begon als oliemolen in de 17e eeuw, is in de loop van de geschiedenis getransformeerd tot pakhuis en recentelijk tot woongebouw met horeca.
Om de rijke historie van het pand in ere te houden, is gekozen om het nieuwe gebouw in een klassieke stijl te gieten met moderne twist. Op deze manier past het goed in de omgeving van de Zaan.
Mede om ook de vermaarde Zaanse houtbouw niet te vergeten, is gekozen om vanaf de 1e verdiepingsvloer de volledige hoofddraagconstructie in traditioneel eikenhout uit te voeren. Een andere reden waarom gekozen is voor hout, is de mogelijkheid tot prefabricage en flexibiliteit in de uitvoering vanwege de uitstekende verwerkbaarheid van hout.
De draagconstructie op begane grond is uitgevoerd in staal met ronde kolommen in de ruimtes (deze verdieping bleek niet haalbaar in hout). Verder is er een nieuwe betonnen fundering gemaakt, waarbij goed gebruik is gemaakt van de bestaande palen.
De houten hoofddraagconstructie en de vloerbalken zijn prachtig in het zicht. De houtverbindingen zijn hierbij grotendeels onzichtbaar, waardoor de houten uitstraling nog beter naar voren komt. De houten kolommen zijn verder uitgerust met traditionele korbelen, die zorgen voor een klassiek ogende constructie.
De houtverbindingen zijn traditionele pen-gatverbindingen met eiken doken. Waar nodig zijn hybride verbindingen toegepast, waarbij de stalen onderdelen zijn ingelaten zodat deze niet zichtbaar zijn.
Voor de fundering is gebruik gemaakt van bestaande prefab betonnen heipalen. Hierdoor is een flinke besparing bewerkstelligd op het aantal nieuw aan te brengen palen.
Vanaf de eerste verdieping is de volledige hoofddraagconstructie uitgevoerd in hout, waardoor het gebouw aanzienlijk lichter en minder milieubelastend (lagere stikstof- en CO2-uitstoot) is dan wanneer voor een standaard betonnen skelet zou zijn gekozen. Hout is tevens demontabel en hierdoor herbruikbaar. Het gebouw is verder robuust opgezet en daardoor zeer toekomstbestendig.
Technisch gezien is het skelet een betrekkelijk eenvoudige gestapelde constructie waardoor dit zeker voor herhaling geschikt is. Aandachtspunten voor de detaillering zijn vooral de inleiding van trekbelastingen ten gevolge van de windbelasting. De verbindingen in hout kunnen namelijk maar een geringe trekbelasting opnemen. Door de toepassing van korbelen (i.p.v. schoren) zijn trekbelastingen echter nihil, waardoor dit een constructief én ethisch verantwoorde oplossing biedt.
De houten hoofddraagconstructie is uitgevoerd volgens een ambachtelijke bouwstijl met traditionele pen-gatverbindingen. Daar waar nodig zijn moderne verbindingstechnieken toegepast. Hierdoor heeft het zowel de klassieke uitstraling van weleer, maar wordt er ook slim omgegaan met de voordelen die stalen verbindingen met zich meebrengen.
Opdrachtgever
Van Nek Vastgoed BV
Architect
Architectenbureau Klein
Uitvoeringstermijn
2021-2022
Fotografie
Van Nek Vastgoed BV / Architectenbureau Klein